כולנו סובלים מכאבים כאלה ואחרים: ברכיים, כתפיים, עמוד שדרה, שורש כף היד, דורבן ברגל. (בפוסט הזה אתייחס לכאבים אורטופדיים ולא פנימיים).

לעיתים הסיבה היא מבנית- פריצת דיסק, החלקה של חוליות הצוואר, קריעה במינסקוס, מתיחת יתר של רצועה או שריר, יציבה לקויה בישיבה או עמידה ממושכת וכד'.

לעיתים הסיבה היא רגשית/ אנרגטית- עומס גדול, סטרס נפשי, חרדות או דיכאון שמתבטאים בתסמינים פיזיים.

לעיתים קשה לנו (וגם לרופא) לזהות מה הסיבה לכאב.

חלקם זמניים וחולפים מהר, חלקם נשארים איתנו ולא מרפים זמן ממושך, גם יש לזה הגדרה, כאב כרוני. "הכאב הזה איתי כבר שנה", "אני לא מאמין שאני יכול להפטר מזה". ועוד פנינים שאנחנו חוזרים עליהם בראש.

בהחלט יש כאבים עקשניים שקשה להפטר מהם, אבל בטח יש אפשרות להקל עליהם לפחות באופן חלקי וזמני.

שמעתם פעם את המשפט "תנשום אל הכאב"? איזה משפט מעצבן, כואב לי, אני סובל, ומישהו זורק איזה מנטרה לעוסה עד כאב.

אז אולי מנטרה יצאה מהקשרה ונאמרת ע"י אנשים ששמעו ממישהו ששמע מישהו, אבל לנשימה שלנו יש כוח מרפא, ובג'ונגל האורבני שבו אנו חיים אנחנו הרבה פעמים שוכחים לנשום, נשימה כזאת טובה, עמוקה וארוכה. קחו לכם אחת כזו עכשיו: שאיפה גדולה שמרחיבה ומעלה את הריאות, עצירה קלה ונשיפה איטית, ארוכה ויסודית שמרוקנת את כל האוויר. אם סיימתם לקרוא את המשפט לפני שסיימתם את הנשימה ,תאטו את הקצב😊

אז מה מרפא בנשימה?

הרבה כאבים קשורים גם בשרירים תפוסים- לדוגמא אם יש בעיה כמו פריצת דיסק בגב התחתון, או החלקה של חוליה מחוליית הצוואר מעט הצידה, הגוף שומר עלי ומקבע את המקום ע"י כך שהוא תופס את השריר ומצמצם לנו את טווח התנועה. זה זה טוב בשלב האקוטי ויאלץ אותנו להיות במנוחה. יחד עם זאת, כשהשלב הזה עובר, השריר לפעמים נשאר תפוס לאורך חודשים ושנים. שריר תפוס זה שריר שהצטברה בו חומצת חלב, והדרך לפרק ולהמיס את חומצת החלב הזו היא להזרים אליה חמצן.  אז אם אני אקח מספר נשימות עמוקות לכיון הכתפיים התפוסות שלי כמה פעמים ביום זה יכול לעזור במידה מסויימת.

מה שיפה ביוגה בהקשר הזה, הוא הסנכרון של התנועה והנשימה- אני יוצרת תנועה מאוד עדינה ונכונה בכתף, מה שמזרים לי יותר דם לאזור, אני משלבת נשימה בתוך התנועה העדינה ומזרימה יותר חמצן לאזור. השילוב של השניים- תנועה ונשימה מעצים את הריפוי הטבעי של הגוף.

נוסיף לזה את האפקט המרגיע, ממקד ומשקיט של ריכוז בנשימה וקיבלנו הקלה בסטרס, ובכאב- שזה הרבה פעמים הקלה בסימפטום ובמקור.

דבר נוסף בכאבים אורטופדים הוא חיזוק ממוקד של שרירים יעודיים. לדוגמא  בכאבים ברכיים נרצה לחזק את השרירים שסביב הברך מכל מיני זויות. כשהשרירים יתחזקו זה יוריד עומס מהברך וכמובן יפחית את הכאב.

כשמישהו מגיע אלי עם כאב מסויים, אני קודם שואלת אותו אם יש לו אפשרות לעבוד בבית, 5-10 דק' ביום, לרוב, אדם שסובל יסכים ללא היסוס, מזה 10 דק' ביום לעומת יום שלם של כאב?

יוגה לא עושה קסמים, נכון אני משתמשת בכלים אנרגטים כמו הילינג וקערות טיבטיות שהן בהחלט בגדר קסם בהקשר הזה, אבל שינוי יציבה לקויה שגורמת לכאב, חיזוק והארכה של שרירים רלוונטים להקלה על כאב, זה משהו שדורש התמדה, ומשמעת עצמית, לאורך זמן. ואולי הכאב הזה בא ללמד אותי התמדה ומשמעת. גם כשהכאב מרפה קצת אני ממשיכה להתמיד, כי אחרת אני חוזרת להרגלים הישנים ולכאבים הישנים, ואז אני אגיד- "אה לא שווה היוגה".

פטנג'לי גם עוסק בזה ביוגה סוטרה פסוק 1.14 "אך אימון זה מכה שורש כאשר הוא מבוצע כראוי בהתמדה ולאורך זמן."

מאיזה כאב הצלחתם להפטר או הייתם רוצים להפטר?

לפרטים נוספים על אימונים אחד על אחד- יוגה תרפיה והילינג, הילינג עם קערות טיבטיות-http://yogamoria.co.il/%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9D/

אום שלום,

מוריה

 

 

2 תגובות

  1. עדנה בריל ב- 29/06/2019 בשעה 12:24

    תודה מוריה יקרה מאד. 🤗‼️

    • Moria Kashi ב- 29/06/2019 בשעה 15:29

      באהבה עדנה:)

השאר תגובה