כחלק מתרגול היוגה אנו מתאמנים גם בפארניאמה – תרגילי הנשימה.
הנשימה היא פעולה לא רצונית, מגנון הנשימה הוא מכאני לחלוטין ועובד על השוואת לחצים כך שלא נדרשת כלל פעולת שרירים ואי לכך פעולת הנשימה אינה "מבזבזת" לגוף אנרגיה.
אז על מה בעצם עובדים תרגילי הנשימה?
בתרגלי הנשימה אנו עובדים על "הגמשת הנשימה" כלומר הרחבת טווח הנשימה, יצירה והארכה של עצירות נשימה, תיאום התנועה לנשימה, בקצב ובמקום, ספירת אורך הנשימה, פתיחת הנחיריים ובעיקר יצירת מודעות והפניית תשומת לב לפעולה החיונית הזו שקוראת מאליה אם נרצה ואם לא.
מה יותר קל לי להכניס אוויר או להוציא אויר?
מצד ימין או מצד שמאל?
לאן אני נושמת? "אל הבטן"? אל החזה? אולי אל הגב?
ועוד ועוד שאלות שאנו שואלים את עצמנו במהלך התרגול.
אחת מהמורות שלי רחל זולברג אומרת שאחוז הנשימה הוא אחוז הבריאות, יצא לי לעבוד עם אנשים עם אחוזי נשימה נמוכים מאוד וראיתי איך הגוף מתעייף מהר במצבים האלה, ראיתי איך תרגול מדוייק ומתמיד מביא לשיפור בנפח הנשימה (שיפור שנמדד מדעית עי הרפואה המערבית) ואיך שיפור באחוזי הנשימה מעלה את רמת האנרגיה בגוף.
כמה עובדות על תהליך הנשימה:
 החמצן שנכנס לגוף מפרק את חומצת חלב שמצטברת בשרירים התפוסים ועוזר להם להרפות.
 נשיפה ארוכה מעוררת את מערכת העצבים הפאראסימפטטית (כלומר מערכת העצבים שדומיננטית כשאנו רגעוים ושלווים) ותורמת להורדת סטרס.
 עצירת נשימה קלה של מספר שניות, ובפרט עצירת נשיפה, מאריכה את משך הזמן של חילוף הגזים בגוף ומכניסה את גוף והתודעה למצב של רוגע.
 למעשה תהליך הנשיפה, הקצב, האורך והעומק מספקים לגוף פידבק דרך מערכת העצבים ותורמים ביצירת תודעה שקטה ורגועה.
אתם בטח מכירים את הטריק של לנשום לתוך שקית, בזמן התקף חרדה או היפר ונטילציה, למעשה מדובר בהכנסה וספיגה של פחמן דו חמצני לגוף (כמו שמתרחש בעת עצירת נשיפה) מה שמסמן לגוף על רוגע.
אם תקשיבו לנשימות של אדם ישן וודאי תבחינו בקצב מאוד איטי ואולי אפילו בעצירת נשיפה קלה.
הדבר מדגיש את חשיבות הנשימה הרגועה והשלווה כי בזמן רוגע עובדות מערכות החיסון והעיכול, אלה שהגוף לא מתבזבז עליהן שכאנחנו פעילים, לכן שינה מבריאה ומרפאת.
תרגיל נשימה פשוט לסיום:
שבו ישיבה נוחה- על הגבהה אם צריך ונסו לייצר קצב קבוע לנשימה
5 שניות להכנסת אוויר
2 שניות עצירה
7 שניות להוצאת אוויר
2 שניות עצירה.
קחו 7 נשימות ארוכות כאלה
בנחת, ברוגע.
זה יקח לכם פחות מ2 דק' וההרגשה תהיה משקיטה ומרגיעה.
אפשר להקשיב לתקתוק שעון כדי ספור את הנשימות אם צריך.
אם תרצו תוכלו להמשיך לשבת ולהרפות מהספירה.

2 תגובות

  1. מור רחל ב- 11/05/2019 בשעה 21:22

    מעוווולה…בדיוק משמאיר
    זקוק לו עכשיו במיוחד….
    ממש…תודה….תבורכי….

    • Moria Kashi ב- 12/05/2019 בשעה 06:29

      באהבה רחל תודה רבה

השאר תגובה